Arktis Antarktis
FiltreraRensa

Expedition: DML 2012/13

15 november 2012 - 31 januari 2013 Dronning Maud Land

Troll

29 januari 2013 | Carl Lundberg

Under söndagen packade vi klart enligt plan. Vädret var fint, men på berget syns nästan inga ispetreller längre. De har väl också fullt upp. Däremot finns det en cyanobakterie (Nostoc commune) att studera i små vattenpölar. Den ser ut som grön tång och är den största växt vi sett här nere.

Läs hela blogginlägget

Johnsonhogna

22 januari 2013 | Carl Lundberg

"I tjugo år har jag väntat på att få se om det stämmer", säger Göran eftertänksamt när vi gör oss redo för att kliva på skotrarna och åka sista etappen mot Johnsonhogna.

Läs hela blogginlägget

Svea

15 januari 2013 | Carl Lundberg

Det har gått en tid sen sist och mycket har hänt. Snöstormen var väl redan i full gång senast vi hörde av oss och den fortsatte, lite oklart hur länge den egentligen varade men det måste ha varit en fem dagar med snödrev och vindar mellan 20 och 30 meter per sekund från NO.

Läs hela blogginlägget

Storm

10 januari 2013 | Carl Lundberg

Storm från nordost, den första för oss den här säsongen och på väg hem från middagen tog vi ner flaggan. Vinden här nere är jämn och drivorna har sedan länge hamnat där de ska, så den mesta snön viner bara förbi. Större delen av dagen har tillbringats med olika inomhusprojekt, t.ex. som att pröva att slå upp tälten vi skall ha med oss under transporten till Neumayer, testköra campingkök, ordna i verkstaden och storstäda i vattenrummet.

Läs hela blogginlägget

Tillbaka på Wasa

3 januari 2013 | Carl Lundberg

Sitter i köket på Wasa, Röda arméns kör sjunger och det luktar nybakat. Ja, av någon anledning finns det en skiva med rysk körmusik här nere och Göran har mer eller mindre bakat hela tiden sen han kom hit, förutom när han igår putsade stugans alla fönster.

Läs hela blogginlägget

På väg

29 december 2012 | Carl Lundberg

Vet inte riktigt om det stämmer, men det känns i alla fall så – det är första kvällen som vi parkerar utan att behöva reparera eller serva något fel.

Läs hela blogginlägget

Julen är uppskjuten

24 december 2012 | Carl Lundberg

Det blir ingen jul i dag av tre anledningar. För det första så skall Polarstern avgå så fort lossning och bunkring av bränsle är klart och då har stationschefen kommenderat ut alla tyskar som kan undvaras till shelfiskanten för att ha grillfest och vinka adjö. Vi misstänker att det har med filminspelning att göra.

Läs hela blogginlägget

Förberedelser för resan till Wasa

23 december 2012 | Carl Lundberg

Vår last kom till slut. Klockan två gick vi och la oss. Expeditionsledaren var klok nog att ge smörjtrollen sovmorgon i morse. Smörjtrollen är förresten Micke och Calle eftersom de oftast syns i arbetskläder som de hittat på Wasa. Jobbar man med bandvagnarna, så är det ofrånkomligt att få olja och diesel på sig. Har man otur, så i riklig mängd.

Läs hela blogginlägget

Utflykt

19 december 2012 | Carl Lundberg

I dag har alla fått en dags ledighet efter en väl genomförd travers och vi har utforskat stationen, pratat med forskare och logistiker, samt hunnit med en del utflykter.

Läs hela blogginlägget

Neumayer i sikte

18 december 2012 | Carl Lundberg

Första bandvagnen tvärnitade kl 07.56 eftersom det var något långt borta på horisonten och kikaren skulle fram. Det visade sig vara Neumayer-stationen, som är målet för vår färd!

Läs hela blogginlägget

Platt och inget annat än platt

17 december 2012 | Carl Lundberg

Som det redan framgått, så kretsar expeditionslivet kring bandvagnarna just nu. Michael är i egenskap av chefsmekaniker den okrönte konungen och har som sådan styrt när det gäller mat, sömn, arbetstider, ja allt, för att se till fordonens bästa.

Läs hela blogginlägget

Finsk matkultur

16 december 2012 | Carl Lundberg

I går eftemiddag ändrades färgen på vår tillvaro från finska blåvitt till enbart vitt – det har mulnat. Samtidigt blev det varmare, säkert på grund av väderförändringen, men även för att vi kommit ner på lägre höjd.

Läs hela blogginlägget

Nattläger vid Fossilryggen

12 december 2012 | Carl Lundberg

Strax midnatt och vi håller just på att slå nattläger vid foten av Fossilryggen. Vi lämnade Aboa och Wasa vid 10-tiden och har nu efter ca 14 timmar och många tekniska problem lyckats transportera oss ca 50 km. Bara ca 400 km kvar till Neumayer!

Läs hela blogginlägget

Packat och klart

11 december 2012 | Carl Lundberg

Nu har vi äntligen en konstellation av bandvagnar och slädar som går att åka med. Ekipagen är riktigt tungt lastade och snöförhållandena har givetvis väldigt stor inverkan på motståndet.

Läs hela blogginlägget

Glaciärträning

10 december 2012 | Carl Lundberg

Direkt efter frukosten i dag tog vi ett konstruktivt morgonmöte och lade upp planerna för att hinna med allt som bör vara klart före bandvagnstransporten. Eftersom vi ska färdas över områden med glacärsprickor, så prioriterade vi en repetition av glaciärsäkerhet.

Läs hela blogginlägget

Storm

5 december 2012 | Carl Lundberg

Storm från nordost, den första för oss den här säsongen och på väg hem från middagen tog vi ner flaggan. Vinden här nere är jämn och drivorna har sedan länge hamnat där de ska, så den mesta snön viner bara förbi. Större delen av dagen har tillbringats med olika inomhusprojekt, t.ex. som att pröva att slå upp tälten vi skall ha med oss under transporten till Neumayer, testköra campingkök, ordna i verkstaden och storstäda i vattenrummet.

Läs hela blogginlägget

Glaciärsäkerhet och bastubad

4 december 2012 | Carl Lundberg

I dag har vi hämtat upp de sista bränsletunnorna från isplatån där flygplanet släppte av dem med fallskärm i lördags. Det är bra att de inte behöver stå där och bli översnöade när vi åker till kusten för att möta fartyget som kommer med utrustning. Vi har inte fått någon mer information om det stora isberget som blockerat Atka Bay för båttrafik fortfarande ligger kvar, men för närvarande räknar vi med att åka iväg om fyra dagar enligt plan.

Läs hela blogginlägget

Väntar på bränsleleverans

29 november 2012 | Carl Lundberg

Dagarna är fyllda med allehanda sysslor och tack vare duktiga lärare finns det nu många välutbildade fordonsförare. Det kommer att behövas, för just nu är det optimala väderförhållanden för att genomföra den planerade bränsleleveransen via flygplan.

Läs hela blogginlägget
Stäng